Skotsk samtidskunst

Skotsk samtidskunst i ny særudstilling 

Den skotske kunstner Lys Hansen der har bornholmske rødder er aktuel med en ny særudstilling på Bornholms Kunstmuseum. Søndag den 7. oktober åbner museet dørene til hendes udstilling ”Relatively close”

 

Den anerkendte samtidskunstner fortæller her i nye malerier om hendes personlige rejse som kvinde, mor og menneske - og om hendes identitetsmæssige pendlen mellem Blairlogie og Bornholm.

 

Alle lykkelige familier ligner hinanden, men alle ulykkelige familier er ulykkelige på deres egen måde.

Leo Tolstoy, Anna Karenina (1875-77)

 

Efter endt uddannelse på Edinburgh College of Art markerede Lys Hansen (f.1936) sig tidligt, som en af de betydeligste skotske samtidskunstnere. Hun er barnebarn af bornholmeren Alfred William der som blot 14-årig fik udlængsel og stak til søs. Efter nogle år på havet endte han ved et tilfælde i Grangemouth, en havneby i det centrale Skotland. Her slog han sig ned og stiftede familie og ernærede siden familien, som indehaver af et lille bageri.

 

Efter bedsteforældrenes død vendte Lys Hansen igen blikket indad mod sin egen verden. Hendes identitet, den genetiske baggrund og dens betydning blev mål for en ny kunstnerisk afsøgning der bl.a. resulterede i et besøg på Bornholm i 1996. Siden er hun vendt tilbage til Bornholm flere gange og har i en periode haft et arbejdsophold på galleri 2rn i Åkirkeby. Nu er hun tilbage på Bornholms Kunstmuseum med en række nye værker. På den ene side fjernt fra dansk kunst, men alligevel med en tone der ville være utænkelig uden den bornholmske baggrund, og med et fortællende indhold der, når det aflæses af beskueren, er universelt menneskeligt, løsrevet fra tid og sted.

 

Lys Hansen er en ekspressionistisk, figurativ maler, men drivkraften i hendes værker er mennesker. Hendes værker tager form som episke beretninger med inspiration fra den russiske romanforfatter Leo Tolstoy som komprimerer tid og rum for enorme dramaer. Og med lån fra også andre store mestre, inden for forskellige kunstgenrer som film og billedkunst, har hun skabt sit helt eget originale og fortællende billedunivers.

 

I voldsomme farver og med en tegnefærdighed der kan spores tilbage til de to modernistiske kunstfædre - Picasso og Matisse – skildrer Lys Hansen på en gang det nære kvindelige univers, om oplevelsen af at give liv og om familiens nærhed og betydning. Og samtidig foldes værkerne ud til mere generelle udsagn om selve tilværelsen som mor, familie og menneske.

 

I store billeder og komplekse grupper af mindre værker kan publikum spejle sig det almenmenneskelige: Det mirakuløse ved børnefødsler. Den komplekse og ekstatiske pine ved at opdrage et barn når panikken griber en om halsen. Vejen fra klarøjet, optimistisk ungdom til modenhedens bekymringer. Og de emotionelle brudlinjer, der kan sprænge enhver familie – alt dette er strenge i Lys Hansens arbejde.

 

Både de filmiske og litterære greb er tydelige. De filmiske kvaliteter understreges i billeder hvor hun med en næsten ensfarvet palet skaber stillbilleder og genkalder erindringer om den emotionelle koncentration hos den svenske filmskaber, Ingmar Bergman. Og tofløjede malerier, som f.eks. Carry and care, har struktur som en opslået bog som øjet læser naturligt fra venstre mod højre og dermed rekonstruerer kunstnerens personlige rejse.