Naturdrømmerier - Olaf Rudes akvareller

11.10.2013

Ny stor udstilling åbner på Bornholms Kunstmuseum søndag d. 13. oktober kl. 15.

”Naturdrømmerier – Olaf Rudes akvareller”.

 

Både i Bornholms Kunstmuseums samlinger, på andre museer og i en række private hjem gemmer sig en række akvareller af kunstneren Olaf Rude, som kun sjældent ses offentligt.

 

Mange kender Olaf Rude (1886-1957), hvis malerier er et fast element i udstillingen på Bornholms Kunstmuseum.

Hans kubistiske malerier indgår som en solid og naturlig bestanddel af det moderne maleris gennembrud og hans senere lyriske skildringer af det bornholmske landskab er en central del af begrebet ”Bornholmermalerne”.

Udover malerierne ejer museet imidlertid også en række indtagende akvareller af kunstneren, for Rude var passioneret akvarelmaler, der livet igennem tog på 'akvarel-ture' for at skildre især naturens forunderlige mangfoldighed.

 

Olaf Rudes motivkreds er udpræget knyttet til to lokaliteter: Barndomslandet på det østligste Lolland samt voksenlivets bornholmske sommerresidens, hvor han byggede atelier og tilbragte langstrakte somre, var hans foretrukne motivkredse, når det gjaldt akvarellen. Og såvel det fredede naturområde Skejten med strandenge og solide ege som Bornholms klipper, lyngområder og moser blev skildret igen og igen i fnuglette farvestrøg, vibrerende blyantstreger, suveræn farvepragt og et særligt sitrende lys, som er både charmerende, fascinerende og forførende.

 

Det var imidlertid først i 1937, da Olaf Rude selv havde rundet et halvt århundrede og var blevet landskendt kunstner, at han debuterede med sine akvareller i offentligheden. De blev til gengæld rost i pressen og købt af prominente institutioner som Statens Museum for Kunst og Ny Carlsbergfondet. Især efter II. Verdenskrig opnåede værkerne stor popularitet og flere blev reproduceret som eftertragtede litografiske tryk. En del af succesen skyldtes formentlig, at Rude, i lighed med bl.a. Fynbomalerne, betragtede akvarellerne som selvstændige kunstværker i egen ret, og ikke kun forarbejder eller skitser til 'rigtige' kunstværker.

At Rude selv betragtede akvarellerne som selvstændige og ligeværdige kunstværker illustreres også af, at da han i 1941 blev inviteret til at deltage i udstillingen ”Mit bedste Billede” der blev afholdt på Charlottenborg, valgte han at deltage med en akvarel ”Efteraar – Udsigt over Rutsker Plantage” som han tidligere havde solgt til Aage Jacobæus.

 

Olaf Rude beskrev selv arbejdet med akvarellerne som at skrive digte eller føre dagbog, mens hans gode ven, forfatteren Poul Uttenreitter, beskrev dem som 'Naturdrømmerier'. De blev med tiden en slags livsnødvendighed for Rude, som helt frem til sin død beskæftigede sig med teknikken. I sit sidste tiår bl.a. i forbindelse med den store malede udsmykning til Christiansborg, der har egene ved Skejten som motiv.

 

Trods skrøbelighed og lysfølsomhed er et stort antal af Olaf Rudes akvareller heldigvis blevet fint bevaret i dansk eje. Bornholms Kunstmuseum har fået lov at låne næsten 100 af dem fra generøse museer og private ejere, og udstillingen viser dermed en længe overset billedskat, som normalt beskyttes i institutionernes magasiner eller hænger på private vægge.

 

Udstillingen om Olaf Rudes akvareller er udarbejdet i samarbejde med Fuglsang Kunstmuseum, hvor den netop har været vist. Den ledsages af en rigt illustreret booklet og plakat, ligesom der i efterårsferien afholdes akvarelworkshop i tilknytning til udstillingen.

 

Udstillingen vises frem til 26. jan. 2014.

Indtil 31. okt. alle dage undt. man. 10 – 17. Fra 1. nov. tors., fre. 13 – 17, lør., søn. 10 – 17.

Åbent mandag i efterårsferien. -  I julen åbent 26. – 29. dec. 10 – 17.

Mere om Olaf Rudes akvareller
Her kan du læse mere om udstillingen
Nyhedsarkiv og presse