Nyerhvervelse

18.03.2015

Bo Kristiansens "Odds and Ends"

  • Odds And Ends

Nyerhvervelse til museets samling: Bo Kristiansens ”Odds and Ends”

Bornholms kunstmuseum har i marts 2015 erhvervet ny keramik af Bo Kristiansen (1944-1991).
Værket forestiller en halveret kugleform med indgraverede bogstaver i brændt glaseret stentøj. Øverst ses titlen på værket ”Odds and Ends”  i oprejste blokbogstaver. Bornholms Kunstmuseum har landets største samling af Bo Kristiansens kunsthåndværk.

 

Bogstaver brugt som ornament er et kendetegn for Bo Kristiansens keramik. Bogstaver indgraveret som relieffer i keramikken og som omslutter værkernes form. Dette gør sig også gældende ved ”Odds and Ends”, hvor hele værkets overflade er dekoreret med bogstaver.

Værkets titel ”Odds and Ends” refererer til en sang skrevet af Bob Dylan som blev udgivet i 1975. Brudstykker af den indgravede tekst er uddrag fra sangen ”Man of Peace”, også skrevet af Bob Dylan. Bob Dylans tekster bliver ofte anvendt i Bo Kristiansens værker. Dedikationen til poesien og lyrikkens verden ses således manifesteret i det fysiske værk.

Titlen ”Odds and Ends” kan oversættes til rester, stykker eller fragmenter - noget som er til overs eller løse ender, som mangler at blive fulgt op på. Eller hængepartier. De oprejste bogstaver kan ses som værende de resterende bogstaver, som ikke nåede med i selve værket og derfor er rester, der er adskilt fra de indgraverede bogstaver.

De enkelte bogstaver er udført med stor præcision og perfektionisme. Set med nutidens øjne har bogstaverne en lighed med en mekanisk computerskrifttype. Bo Kristiansen har hverken brugt skabelon eller andre hjælpemidler til udførelsen af bogstaverne. Dette afspejler en dedikeret og perfektionistisk proces.

Hvad der adskiller dette værk fra tidligere værker af Bo Kristiansen er, at den klassiske keramikform (vaser, skåle, krukker) har fået et permanent låg lagt over sig. Dermed får værket et mere skulpturelt udtryk, da den bevæger sig væk fra keramikkens typiske register af funktion og anvendelighed. Desuden er placeringen af de oprejste bogstaver ovenpå værket ikke tidligere set hos Bo Kristiansen. Bogstaverne har løsrevet sig fra det stringente lineære bogstavsforløb. Deres placering virker også tilfældig, hvilket står i kontrast til den stringente og konsekvente stil på resten af skålen. 

 

Nyhedsarkiv og presse