The Distant Sound. Et lydkunstværk af Susan Philipsz

13.05.2014

Presseinformation.

The Distant Sound, sommeren 2014

Landsoverskridende lydkunstværk af Susan Philipsz

Med inspiration fra den danske, svenske og norske kysts geografi og kulturhistorie udvikler den internationalt virksomme kunstner Susan Philipsz netop nu et landsoverskridende lydkunstværk. Fra maj til september 2014 planlægges det, at værket bliver gennemført fra Bornholm i syd til Jeløy i nord, via den Hallandske og Bohuslenske kyst.

Opgaven gennemføres inden for det EU-baserede projekt In Site, som har til formål at synliggøre en fælles historie og kulturarv, landskab og kultur i området rundt om Øresund, Kattegat og Skagerrak. Via samtidskunsten undersøges kyst, landskab og kultur.

Susan Philipsz har bred erfaring med at arbejde ud fra både stedspecifikke og kulturhistoriske perspektiver. Det lydkunstværk, hun producerer til In Site er et blik udefra mod et vidstrakt geografisk område. Selv om værket opleves på et sted, giver det samtidig fornemmelse af de andre steder.

Præsentationen af lydkunstværket vil blive gennemført med radio som det forenende medium. I centrum for udsendelserne står Grimeton Radiostation ved Varberg, som er optaget på Verdensarvlisten. Dagligt vil der blive udsendt signaler herfra til forskellige steder. På bestemte tidspunkter vil besøgende på de forskellige steder kunne høre fortolkninger af signaturmelodier fra forskellige landes radioprogrammer, hentet fra radioprogrammernes barndom.

Susan Philipsz har lavet en række værker, som har fået stor international opmærksomhed. Et eksempel er Study for Strings, der blev vist på documenta 13 i 2012. Med udgangspunkt i byen Kassel, hvor værket blev vist, hentede hun en del af Kassels nære historie frem. Værket bestod af lyde, der var hentet fra orkesterstykket Study for String Orchestra, afden jødiske komponist Pavel Haas. Stykket blev komponeret, mensHaassad i koncentrationslejren Theresienstadt i 1943. Til Kassel inviterede Susan Philipsz en violinist og en cellist til at spille deres stemmer i stykket. Hver node blev optaget for sig selv. Orkesterstykket blev således fragmenteret og spillet over togskinnerne på Kassel-Hauptbahnhof, det sted, Kassel by deporterede jøder fra i løbet af den Anden Verdenskrig.

Også i kunstnerens tidligere arbejder har hun forholdt sig til historien, som for eksempel i værket "Surround me". I dette arbejde hører vi Susan Philipsz nøgne stemme i øde gader i City of London-området. Værket optager stemmens betydning i Dronning Elisabeth I tid (1558–1603).

In Site-steder

Susan Pilipsz’ værk The Distant Sound vil kunne opleves på følgende steder:

  • Punkt Ø – Galleri F 15, Moss 
  • Isegran i Fredrikstad 
  • Stone ship Blomsholm, Strömstad 
  • Backa, ved helleristningen Skomakaren, Lysekil
  • Tjolöholms slotte
  • Varbergs havn
  • Ystads havn
  • Bornholms Kunstmuseum
  • Vitlycke, ved helleristningen Aspeberget, Tanum
  • World Heritage Grimeton, Varberg (sendestation)

Læs mere om Susan Philipsz og  In Site på

www.projectinsite.eu 


For spørgsmål og mere information:

Anita Larsson Modin, Västarvet (Lead Partner)
anita.larsson-modin@vgregion.se
+46 705 95 08 04

 

Lars Kærulf Møller, Bornholms kunstmuseum

lkm@bornholms-kunstmuseum.dk

(+45) 56 48 43 86

 

Mere om The Distant Sound
Distant Folder
Nyhedsarkiv og presse